The Haçienda – Manchesterin lahja maailmalle

The Haçienda oli Englannin Manchesterissa 80- ja 90-luvuilla vaikuttanut yökerho ja musiikki klubi. Klubi avasi ovensa vanhassa teollisessa rakennuksessa 1982, idean Isänä toimi Rob Gretton, joka oli saanut mainetta useiden tunnettujen bändien managerina. Gretton sai houkuteltua sekä työnantajansa Factory Records -levy-yhtiön, että New Order rockyhtyeen sijoittamaan uuteen yritykseen. The Haçienda sijoittui suureen rakennukseen, jonne mahtui sekä kahvila, elävän musiikin tila, että kolme erillistä baaria.

The Haçienda houkutteli useita maailmanluokan tähtiä Manchesteriin, Madonnan ensimmäinen Englannin konsertti järjestettiin klubilla, ja klubi oli useiden Manchesterista kotoisin olevien yhtyeiden suosiossa, esimerkiksi The Smiths soitti siellä useita kertoja. Klubin suosioon vaikutti sen tausta, muusikoilta musiikin rakastajille, ja klubilla oli selkeä vaikutus Factory Records yhtyeiden, kuten Happy Mondays ja Joy Division uraan.

Factory Recordsin kulta-ajat

The Haçienda aloitti toimintansa yksityisenä klubina, joka oli sporadisesti auki kolme tai viisi iltaa viikossa, riippuen sen omistajien kiinnostuksesta juuri sillä viikolla. Se toimi lähinnä raha reikänä, ja työntekijät tai esiintyjät eivät saaneet palkkojaan ulos ilman kovaa taistelua. Klubi oli konkurssin partaalla, kunnes osakkaina toimivan New Order yhtyeen Blue Monday nousi levylistojen kärkeen 1983, osa levyn tuloista laitettiin tukemaan klubin toimintaa, ja klubin toiminta jatkui, vaikkakin tappiollisena. Yökerho ei kuitenkaan tehnyt tuottoa keikkojen kautta, ja se lähti nousuun vasta 1986 Paul Mason:in ja Paul Cons:in ottaessa ohjat käsiinsä. Klubi sai vihdoin ja viimein osakseen ammattimaista markkinointia ja mainontaa, ja miehet päättivät että eri teemojen ympärille rakennetut klubi illat olisivat yökerhon pelastus, nostaen DJ musiikin yökerhon agendan kärkeen. DJ:n palkkaaminen oli huomattavasti halvempaa kuin yhtyeen, ja monipuolinen musiikki toi paikalle laajemman yleisön.

 

Teknokulttuuri ja sen sivu ilmiöt

The Haçienda -klubi mielletään usein yhdeksi acid house ja rave -kulttuurin synnyin sijoista, ja Jon Da Silvan ja Mike Pickeringin Ibiza vaikutteinen Hot -ilta oli tässä voimakkaana vaikuttajana. Klubin äänentoiston taso oli sen synnystä saakka ollut hyvin alhainen, mutta jostain syystä tämä tuntui sopivan teknomusiikille, ja pian aikaisemmin lähes tyhjälle klubille joutui jonottamaan jopa tunteja. 80-luvun loppu oli DJ kulttuurin kulta aikaa, mutta valitettavasti se toi mukanaan myös klubi elämään erottamattomasti kuuluneen ecstasy huumeen. Klubi oli täynnä useimpina viikon iltoina, mutta yleisö oli kontrolloimaton intensiivinen massa, ja ensimmäinen Englannissa tapahtunut ekstaasiin yhdistetty kuolema tapahtui klubilla 14 heinäkuuta 1989. Uhri oli 16-vuotias Clare Leighton, ja tragedia johti Haçiendan päätymiseen virallisten tahojen tarkkailun alaisuuteen. Klubi suljettiin lyhyeksi ajaksi, mutta avattiin pian voimakkaammalla ovimies politiikalla. Vara toimenpiteistä huolimatta 90-luku oli kaoottista aikaa klubille, huumejengit olivat löytäneet teknokulttuurin, ja tehneet siitä omansa. Huumeiden myynti toi mukanaan väkivaltaista käyttäytymistä, nyrkki tappeluiden lisäksi klubilla ja sen ympäristössä tapahtui useita ampumavälikohtauksia, ja sekä klubin henkilökunta että poliisit kävivät häviävää taistelua jengejä vastaan. Tämän lisäksi lisääntynyt huumeiden käyttö vähensi klubin tuloja, aiheuttaen vakavia rahaongelmia. Paikka oli täynnä illasta iltaan, mutta asiakkaat eivät ostaneet alkoholijuomia. Viralliset tahot painostivat klubia sulkemaan ovensa, ja The Haçienda menetti viihdytys oikeutensa kesäkuussa 1997, johtaen klubi toiminnan loppumiseen ja lopulta vararikkoon. Näinä päivinä ikoniseen rakennukseen on kehitetty yksityisasuntoja, joita on kritisoitu The Haçienda nimen hyödyntämisestä kaupallisiin tarkoituksiin.

Teknokulttuuri ja sen sivu ilmiöt

The Haçienda on jättänyt syvät urat musiikkikulttuurin historiaan, ja usea tunnistaa klubin Michael Winterbottomin 2002 ensi-iltansa saaneesta 24 Hour Party People -elokuvasta, jossa Steve Coogan esittää Factory Recordsin johtajaa Tony Wilsonia.