Tiesitkö nämä asiat Hard Rock Café -ketjusta?

Amerikkalaisena hampurilaispaikkana aloittanut ravintola on sittemmin kasvanut turistien suosimaksi megaketjuksi. Las Vegasista Balille, Osloon ja Johannesburgiin, Hard Rock Cafen tunnuksena toimiva neonvaloin valaistu kitara kutsuu ihmisiä nauttimaan amerikkalaisesta ruoasta ja maailman kuuluisimpien rock-bändien muistelusta. Myöhempinä vuosinaan Hard Rock Cafe on laajentanut tarjontaansa ja ketjuun kuuluu nykyään myös hotelleja, kasinoita, keikkapaikkoja ja lomakohteita. Paljon on kuitenkin myös säilytetty, kuten erityisesti 1990-luvulla Suomessakin suureksi hitiksi nousseet t-paidat.

Legendan aloittivat kaksi amerikkalaista Lontoossa

Rock-musiikkiin painottuvat teemaravintolaketjun tarina alkoi 1970-luvun alkupuolella Lontoossa, jossa rock-musiikki ja musiikkiin sopiva, aiempaa rajumpi pukeutumistyyli näkyivät ja kuuluivat kaikkialla. Hampurilaiset sen sijaan eivät kuuluneet katukuvaan. Vuonna 1971 amerikkalaiset ystävykset Peter Morton ja Isaac Tigrett päättivät korjata tämän puutteen ja perustivat hampurilaisravintolan, jonka nimessä hyödynnettiin yleistä muotia. Tämä projekti herätti enemmän epäilyksiä kuin innostusta, eikä vuokranantaja suostunut aluksi tekemään kaksikon kanssa kuutta kuukautta pidempää sopimusta. Epäilijät joutuivat kuitenkin pian myöntämään olleensa väärässä, sillä hyvin pian avaamisen jälkeen ravintolasta tuli todellinen hitti.

Mortonilla ja Tigrettilla vankka kokemus menestyksestä businessmaailmassa

Osansa menestykseen toivat tietenkin perustajat, jotka eivät olleet aivan valmistautumattomia pyörittämään yritystä. Morton tuli perheestä, joka omisti kuuluisan Morton’s Steakhouse -ravintolaketjun. Tigrettin isä puolestaan oli rikastunut patentoimillaan muovisilla Glub Glub -ankoilla, jotka vaappuvat lasin vieressä ja ottavat välillä nokallaan kosketusta juomaan. Kyseessä on melko yksinkertainen lelu, joka kuitenkin onnistui villitsemään amerikkalaiset. Tigrettilla oli myös kontaktinsa rock-maailmaan, sillä hän oli naimisissa Maureen Starkeyn kanssa, joka oli aiemmin ollut naimisissa Beatlesien Ringo Starrin kanssa. Tigrett onkin usein haastatteluissa kutsunut vaimoaan kaikista autenttisimmaksi rockin keräilyesineeksi.

Logon suunnitellut taiteilija on todellinen legenda

Erittäin tunnistettava osa Hard Rock Café -ketjua on sen punainen logo, joka esiintyy myös kuuluisissa t-paidoissa ja muissa matkamuistoissa. Amerikkalaisen Alan Aldridgen taidetta oli aiemmin nähty albumien kansikuvissa sekä scifi-kirjojen kansissa 1960- ja -70 -luvuilla ja häntä pidetäänkin yhtenä 1900-luvun vaikutusvaltaisimmista kaupallisista taiteilijoista. Mortonin pyynnöstä Aldridge suunnitteli Hard Rock Cafélle logon, joka jäljitteli autovalmistaja Chevroletin logoa.

Kuuluisat t-paidat olivat onnellinen vahinko

Vuonna 1973 Morton ja Tigrett toimivat paikallisen jalkapallojoukkueen tukijoina ja he antoivat pelaajille t-paidat, joihin oli painettu ravintolaketjun logo. Paitoja tilattiin yli tarpeen ja ravintola päätti jakaa niitä uskollisimmille asiakkailleen, jotka puolestaan pitivät t-paitoja yllään kulkiessaan ympäri kaupunkia. Sana alkoi kiiriä ja muutkin alkoivat vaatia t-paitoja. Lopulta ravintola joutui perustamaan erillisen t-paitoja myyvän kaupan ravintolan oheen, jotta kysyntään pystyttiin vastaamaan.

Ensimmäinen keräilyesineen lahjoittaja oli Eric Clapton

Tarina kertoo, että Clapton halusi antaa Tigrettille lahjaksi yhden kitaroistaan. Tigrett kertoi Claptonille, ettei hän osaa soittaa kitaraa. Clapton ehdotti, että siinä tapauksessa Tigrett voisi ripustaa kitaran seinälle. Viikkoa myöhemmin Tigrettille lähetettiin toinen kitara, tällä kertaa lähettäjänä oli Pete Towshend. Kitaran mukana tuli lappu, jossa luki ”Minun kitarani on aivan yhtä hyvä kuin hänen!”. Ja näin traditio sai alkunsa.

Vuoden 1986 huutokauppahamstraus

Vuoteen 1986 mennessä ravintolaketju oli vakiinnuttanut paikkansa markkinoilla ja parhaana rock-esineiden keräilijänä. Omistajat päättivät pistää elämän risaiseksi kuuluisassa Sothebyn huutokaupassa hankkien kokoelmiinsa mm. John Lennonin silmälasit, Madonna mekon ”Like a Virgin” – videolta, Michael Jacksonin punaisen takin ”Beat It” -kappaleen videolta ja Jimi Hendrixin Flying V -kitaran.

Nykyisenä omistajana toimivat seminolit

Vuonna 2007 Pohjois-Amerikan alkuperäiskansa seminolit päättivät laittaa kaiken likoon ja ostivat yrityksen lähes miljardin dollarin hintaan.